Okategoriserade

Skottland – Isle of Skye bjuder på magisk natur

Morgonstund har guld i mund! Nä, skoja bara. För att få säga sånt måste man gå upp tidigare än 09:30 som vi hade ställt klockan på i vårt lilla rum.

Men på tal om att vakna på morgonen. Vattentrycket där vi bodde inatt är annars sinnessjukt högt, det sprutar som ur en brandbils brandslang när man slår på vattnet både i duschen och i handfatet. Så man kan räkna med att se ut som att man lagt sig på rygg kissat rakt upp i luften efter att man försökt tvätta händerna eller på annat sätt spola vatten i handfatat.

Men frukosten som vi bjöds på av kvinnan, vars namn jag inte riktigt tror vi någonsin fick, som ägde rummet vi sov i var annars inte alls helt dum. Inga bönor, ingen korv och inget annat konstigt brittiskt. Här fick vi istället en frukost som bestod till 97% av mjöl, socker och luft. Men jag gillade det, skönt att få en lite mer svensk frukost för en gångs skull.

Internetet härute är annars alldeles bedrövlig jävla uselt. Vi har seriöst inte ens haft mobiltäckning, så om Jesper skulle råka knuffa ner mig för en trappa så skulle jag då bara få ligga där och avlida tills dess att dom byggt ut mobilnätet såpass mycket att jag faktiskt får täckning.

Undra på att det står telefonkiosker överallt här, det är ju enda sättet att kunna nå omvärlden…

Men på tal om annat: Innan jag och Jesper åkte till Skottland så hade vi egentligen två mål. Nej, inget av dom var frukost och inte heller att få sova i samma dubbelsäng (vilket man kanske kan tro). Vi hade som mål att få spela fantastisk golf och vi hade som mål att få se vacker natur. Det första målet är ju som ni läst redan avklarat, så mål nummer två var vad som stod på tapeten idag.

Skottland har, förutom telefonkiosker, annars ett landmärke som fått namnet ”Old man of Storr”, vilket översatt till svenska blir ungefär ”ståtlig stenpinne på en kulle. Och moln, massor utav moln som hela tiden skymmer stenpinnen”. Det är även vad ni ser till höger på berget på den här vackra landskapsbilden. Det var vårat mål för dagen.

Bilresan dit var inte längre än kanske 20 minuter men vägen var ungefär 1,3 bilar bred vilket innebar att man fick krångla lite för att släppa fram mötande trafik. Eller som i vårat fall, köra fram mot mötande trafik, varva motorn och hänga sig på tutan och sen vifta med näven tills dess att kilt-idioterna flyttade på sig.

Vi hade förövrigt inte riktigt tänkt över det här (inte det här heller!) med att vädret i Skottland faktiskt kan variera en aning. ”Vi kör 39 mil från golfbanan upp till norrare delarna av Skottland, det ska tydligen vara fin natur där” kändes som en bra idé i planeringsstadiet och sen kom verkligheten liksom aldrig riktigt ifatt oss. Förrän nu.

För det var molnigt. Här ser ni hur vi har börjat vandringen (”vandringen”) upp till landmärket och man ser knappt eländet. Den gamla stenpinnen ser mer ut som en statist på en halvtaskig musikal där rökmaskinerna pumpar på för fullt i hopp om att framkalla nån slags mystisk känsla. Men om den här kompakta ansamlingen av granit, eller vad det nu är för material (jag hittar ingen bättre synonym till sten), nu var en aning svårflörtad så var naturen åt andra hållet desto bättre. Den har fördelen av att den skyddas av bergen som granitstolpen står på vilket gör att all molighet fastnar i den här minimala bergskedjan och istället lämnar resten av landskapet soligt och fint. Eller fint och fint, det är en underdrift. Magnifikt är nog mer rätt ord…

old-man-storr
Men tillslut kikade stenpinnen fram nog mycket för att man skulle kunna ta en selfie också. Finne med pinne.

Betyg på Old man of Storr: 4 av 5 riktigt tunga regnmoln.

old-man-storr-utsikt
Betyg på utsikten åt andra hållet: 5 av 5 soliga skotska sommardagar med en massa turister springandes överallt.

Efter att ha sett Old man of Stenpinne så begav vi oss sen på en roadtrip runt Isle of Skye. Jag ska inte på något vis säga att jag känner till hela ön efter den här resan, men vi fick ändå se mycket under dom timmarna som vi åkte runt och kikade på allt vad ön hade att erbjuda.

Jag fick lite Shetlandsöarna-feeling av stället, helt utan att någonsin ha besökt det stället skall tilläggas. Grönt överallt, pittoreska hus och ett landskap som man lätt skulle kunna bli gammal i.

Och dom hade får som gick fritt på dom smala vägarna också. Helt obrydda traskade dom runt där och agerade som om dom ägde ön. Vilket dom säkert gör, speciellt med tanke på att man inte alls såg speciellt mycket folk ute på gatorna. Kalla kårar började sprida sig på ryggen när jag kom och tänka på filmen Black Sheep

, tänk om filmen faktiskt är baserad på en sann historia där Isle of Skye-borna helt förgörs av zombie-får?

Av den anledningen, samt av säkerhetsmässiga skäl, så bestämde vi oss för att helt enkelt vägra att gå ur bilen när vi stötte på dessa koftamaterialets blodtörstiga bestar.

Tack och lov så fanns det en rastplats lite längre fram där inga får syntes till och där vi kunde njuta av landskapet i lugn och ro.

Där fick jag även ta den här bilden, som nog är en personlig favorit under resan. Bergen reser sig i bakgrunden, allt är grönt och mitt i allt ligger en stuga som får lite sol på sig samtidigt som resten av landskapet är molnigt.

Betyg på min personliga favoritbild av Isle of Skye: 12 av 5 möjliga zombiefår.

Överlag blev man lite varm i själen av att vara därute. Luften var kliniskt ren, vattnet var mörkt marinblått, landskapet var så mustigt i alla sina färger och allt var bara så… tyst. Om du någonsin håller på att gå under av stress, ta då bara ett flyg till Edinburgh, vänta på dina väskor på flygplatsen, hyr en bil, sträckkör den 30 mil enkel resa till Isle of Skye och bara njuuut. Lätt som en plätt (eh..) och rekommenderas starkt!

Magsårsplåster som funkar även för den mest inbitne och gråa storstadsmänniskan.

mer-kustselfies
Nöjd storstadsdalmas.

Vi har under våra första dagar här kört förbi både ett, två och fem slott. På grund av vårt schema har vi dock inte besökt dom alla, men att döma av utsidan så är det många slott som mer liknar fyrkantiga bunkrar i betong från andra världskriget än svinballa riddarbostäder från en animerad action-komedi skapad av Disney. Vi besökte ett av dessa slott på Isle of Skye, och även om inredningen var riktigt mustig så var utsidan en riktig besvikelse.

Jag vet inte riktigt om det är mina slotts-ideal som är skeva (även tjockis-slott är vackra!) eller om det är slotten som inte riktigt levererar, men oavsett så är det någonting som inte riktigt matchar som det borde tyvärr.

Efter att ha spenderat lite mindre än 24 timmar på Isle of Skye började vi sen vår resa ner mot dom södrare delarna av Skottland igen. G

Men ett slott som når upp til hajpen är då Eilean Donan som vi åkte förbi igen på vägen från Isle of Skye. Så här ska ett riktigt slott se ut minsann!

På vägen stannade vi då sen på en lokal pub/restaurang nånstans strax efter bron från ön. Där fick jag då äntligen chansen att på riktigt prova Haggis! Inte frukosthaggis på en tallrik där man inte riktigt vet om man äter blodpudding som ätits av likmaskar utan riktig äkta haggis!

Haggisen serverades med en klick potatismos, en klick av vad jag tror är rotmos och sen även nån slags sås som jag inte riktigt kunde sätta fingret på vad det var.

Så hur smakade den då?

Haggis smakar ungefär som bättre kryddad svensk pölsa. Jesper sa att det luktade bedrövligt, men jag tror mer att den lukten beror på att han har näsan för nära munnen och inte för att inälvsmat faktiskt luktar äckligt. Jag kände i alla fall inte av den här äckliga lukten, och smaken var faktiskt inte alls dum. Tillsammans med tillbehören som jag fick så var det faktiskt väldigt gott och absolut någonting jag skulle kunna äta igen.

Betyg på haggis: 3,5 av max 5 stycken ulliga små fårbäbisar som hoppat rakt ner i en köttkvarn av misstag.

Med dom vackert beskrivande orden så avslutar vi för idag. Imorgon blir det golf igen! God natt!