Eurotrip 2010,  Tågluffen

Tågluff: Statistik – En sammanfattning av resan

Tåget har anlänt till slutstationen och tågluffen är slut sen några dagar tillbaka. Det har varit en grym resa som har gått genom 16 städer fördelat på 11 länder och vi har sammanlagt åkt ungefär 560 mil tåg. Därtill flög vi ungefär 100 mil mellan Madrid och Marseille. Tilläggas kan att den sammanlagda restiden med tåg blev nästan exakt 100 timmar och att flygresan tog ungefär 2 timmar. Nu räknar jag inte med varesig flyget från Dublin till Köpenhamn eller flyget från Prag tillbaka till Dublin.

Under resans gång blev det sammanlagt 28 inlägg där jag beskrev varenda liten detalj på resan. Antalet stavfel har jag inte räknat, men med tanke på att jag inte korrekturläste ett enda inlägg så kan jag tänka mig att ni stötte på både ett och annat där [?] Ska sätta mig och gå igenom inläggen sen nån dag så att det ser lite vettigare ut :b
Nåja, dom 28 inläggen bestod i alla fall av totalt 1 862 meningar uppbyggda av 50 694 ord. Det är rätt sjukt när man tänker efter ._o Ännu sjukare blir det när man ser att jag skrev ihop totalt 343 860 bokstäver.
För att kunna skapa dessa 28 inlägg knäppte jag kort på allt intressant (och ointressant) jag såg, så sammanlagt blev det exakt 3 467 kort tagna under resan. Alltså tog jag 123 bilder per inlägg som skrevs, men såklart kom inte alla bilder upp här på bloggen. Värt att nämnas kan också den totala storleken på alla korten som togs: 15 314 megabytes hårddiskutrymme tas nu upp av bilderna ._o

Antalet unika personer som besökte bloggen under resan var exakt 2 000 stycken. I genomsnitt läste dom 2,5 sidor per besök*

(med sida/besök räknas att man klickar fram ett specifikt inlägg eller liknande, inte att man läst två inlägg på startsidan)
och varje läsare stannade i genomsnitt 5 minuter per besök.
Flest besökare under resan hade bloggen den 3:e juni då 161 unika personer kikade in här. En bit kvar till 100 000 unika besökare per dag, men allt har sin tid :i I genomsnitt kikade i alla fall 126 unika personer in här per dag, något som får ses som helt okej även om jag faktiskt trodde siffran skulle vara högre :@

Ni har varit ganska flitiga med betygsättandet på inläggen. I genomsnitt har varje inlägg fått 4 röster vilket gör att ni röstat totalt 137 gånger under resans gång. Rösterna har fördelats såhär:

Jättebra inlägg, fler såna!: 113
Ganska bra inlägg: 10
<br /> 3 Inlägget funkade väl som tidsfördriv : 2
Det här var ingen höjdare: 2
Katastrof! Avgå Kausti!: 10

Bäst betyg fick det här inlägget

med Jättebra inlägg, fler såna! samtidigt som det här inlägget blev utsett till resans sämsta med betyget <br /> 3 Inlägget funkade väl som tidsfördriv . Det där kan komma att ändras i framtiden, men det är vad som gäller när det här inlägget skrivs.

Ryggsäcken jag bar på min rygg varierade lite i vikt, men den vägde ungefär 9 kilo när jag åkte hemifrån och den nådde sin maxvikt på 11 kilo i slutet av resan. Själv vägde jag 71,6 kilo när resan började och vägde vid resans slut exakt lika mycket som när jag åkte iväg – lite chockerande med tanke på vilken mat vi åt. I och för sig har Jake ben som en giraff, så man får glatt pinna på för att hinna med när han börjar gå.

Nu är jag lite osäker, men om jag minns rätt så var dom två största enskilda köpen vi gjorde under resan biljetterna till Roland Garros-finalerna då biljetterna kostade 102 euro per styck.
Dyraste maten åt vi på Hard Rock Cafe i München där maten sammanlagt kostade 59,80 euro. Då åt vi en varsin Legendary Hamburger, delade på en nachotallrik och drack två öl var.
Billigaste maten åt vi i Bratislava på McDonalds. 10,60 euro för två Big Mac-menyer med plusmeny och en varsin extra cheeseburgare får ses som ett kap utan dess like med tanke på att det är den bästa McDonaldsen jag någonsin ätit. Och jag var nykter vid den betygsättningen också.

Interrailkortet som tog oss genom Europa under resan kostade oss 3 995 kronor, men då gällde det fritt resande under 30 dagar i hela Europa. Det finns billigare versioner av kortet för dom som inte är lika slösaktiga som oss ;)
Sen åkte vi natt-tåg och bokade några av resorna, så den totala reskostnaden (exklusive flyg) blev 5 615 kronor.
Utöver det kostade hotellnätterna oss totalt 12 175 kr vilket blir ungefär 430 kronor per natt i snitt över dom 27 hotellnätterna.

Totalt slutade mina utgifter under resan på 25 575 kronor men då är inte hotellkostnader eller flygresor inräknade. Räknar vi absolut alla pengarna jag spenderade på resan så får vi då 45 865 kr – 10 865 över den budgeten jag satte upp för snart ett år sedan. Men å andra sidan kunde jag göra vad jag ville, köpa vad jag ville och bara njuta av att vara på semester och jag personligen skulle lätt göra om resan. Nu slösade jag nog pengar som bara den och jag har svårt att se att man kan äta ute mer än vad vi gjorde, så nog hade man kunnat spara in säkert 15 000 – 20 000 kr på att ta det lite lugnare. Det känns ändå helt stört att ha bränt strax över 25 000 kronor i fickpengar… Vart tog allt vägen? :i Måste kika lite på det där imorgon…

Av dom 45 865 kronorna kom 10 100 kronor från pokern, 4 816 kr kom från skatteåterbäringen och den överskjutande summan på 30 949 kr kom från lönekontot.

Avslutningsvis funderar säkert många om jag har några tips efter att ha genomfört resan. Det är antagligen många som läser detta och är sugna på att själva ge sig ut med tåg i Europa – jodå. några tips har jag i alla fall:

Se till att dekorera ryggsäcken med en Sverigeflagga! Det är mycket roligare att kunna se på folk var dom kommer ifrån och det blir lättare att ta kontakt om man vet vart ni är ifrån.
Ta med en grendosa till eluttaget! Jag laddade datorn, mobilen, Jakes mobil och kameran i ett uttag med endast en reseadapter. Det var guld värt.
Sen skulle jag velat ha haft med mig en sån töntig sak som en stegräknare. Jag har ingen information alls om hur långt vi gick, men det måste ju lätt röra sig om tiotals mil sammanlagt.
Ta kontakt med folk. Vi fegade ur ganska rejält där, men bor man på hostel blir det nog lättare.
Slutsligen: Gör det! Det finns ingenting bättre än att se Eiffeltornet, äta råa hamburgare, dricka öl i Bratislava, se lyxyachter i Monaco och se TV-torn i Tyskland. Just do it!

Jag kan annars nämna att Nice var det absolut bästa resmålet med sin fantastiska strandpromenad, sitt fantastiska väder och alla dom underbara damerna – Bryssel var överlägset sämst. Värre stad får man leta länge efter…

Nu har jag skrivit ner en massa information här men jag har garanterat missat en massa. Har ni några frågor är dom välkomna – jag kan dock inte lova att jag kan svara på dom :b
Just det, rekordet i att ha samma par kalsonger på sig hamnade på… haha, nej nu räcker det :i